درباره‌ی آثار و زندگی "کنوت هامسون"
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو وبلاگ


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 273
بازدید کل : 47710
تعداد مطالب : 49
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1

science home
خانه علوم
13 شهريور 1391برچسب:, :: 11:48 ::  نويسنده : محمدرضا

 
کنوتپدرسن با نام ادبی «کنوت هامسون» روز چهارم ماه اوت سال 1859 در نروژ بهدنیا می‌آید. زندگی‌اش مملو از فراز و نشیب است و شاید بتوان نویسنده‌ایچنین را حاصل گذار از توفان‌های فقر و مسکنت دانست و هم بدین خاطر است کهدرس خواندن کلاسیک را رها می‌کند و به تحصیل در دانشگاه اجتماع می‌پردازد.

ایبنا: کنوت پدرسن تا دوره نویسندگی‌اش حدود بیست شغل عوض می‌کند.از کفاشی و راهداری گرفته تا معلمی. در سیزده سالگی به سیاحت می‌پردازد.

نه از آن‌گونه که درقاموس‌هاست، بلکه به دنبال کار، به آمریکا می‌رسد. آن جا نیز حدیث پی‌جوییکار، آنی رهایش نمی‌کند. بیمار می‌شود. پزشک، بیماری‌اش را سل تشخیصمی‌دهد. به نروژ برمی‌گردد تا در آغوش طبیعت کشورش (که بسیار گرامی‌اشمی‌داشت) جان بسپارد، اعلام می‌کنند که پزشکان در تشخیص اشتباه کرده‌‌اند.

در این زمان او بیست وشش ساله است. به روزنامه‌نگاری و نویسندگی دست می‌زند که ناکام می‌شود.تفرعن و غرورش به او اجازه از پا درآمدن را نمی‌دهد. در جایی می‌گوید: «منرودرروی بشریت تنها خواهم ماند. ولی تسلیم نخواهم شد.» دوباره به آمریکامی‌رود. دو یا سه سال بعد باز می‌گردد. در کوپنهاک مقیم می‌شود. کتاب«زندگی روشنفکری آمریکای مدرن» را که حاصل سفرش به آمریکاست به چاپمیرساند که با استقبال روبه‌رو می‌شود. پیش از این نیز کتاب گرسنگی اوهیجان برمی‌انگیزد.

سرانجام سال 1917، دربحبوحه‌ی جنگ اول جهانی کتاب «بیداری خاک» را به چاپ می‌سپارد که جایزه‌ینوبل ادبی را نصیب او می‌کند و عاقبت در سال 1952 در نورهولم در می‌گذرد.

درباره‌ی زندگی و آثارمتعدد این نویسنده پرکار، در آغاز کتاب «ویکتوریا» ی که او پیش از اینتوسط همین نشر گل آذین به چاپ رسیده است شرح مفصلی آمده و خواننده‌یعلاقمند می‌‌تواند به آن کتاب مراجعه کند.
کتاب «رُزا» اما ادامه‌یبی فاصله‌ کتاب «بنونی» است. در این اثر نیز شخصیت اصلی ـ یا یکی ازاصلی‌ترین شخصیت‌ها ـ جوان فعال و تازه به نوا رسیده‌ای است که اگر درگذشته همه او را «بنونی» یا «بنونی هارت ویگسن» می‌خوانده‌‌اند، اکنون میلدارد «ب. هارت‌ویچ» خوانده شود، زیرا این نام به او وزنه‌ی بیشتریمی‌بخشد.

هامسون در وجوداین فرد موضوعی را که برایش اهمیت بسیار دارد دنبال می‌کند؛ ابراز نفرتنسبت به پول. این زاده‌ به اصطلاح تمدن شهری که ارزش‌‌های کهن و انسانیفرهنگ روستایی را به آرامی نابود می‌کند.
در این صفحه‌ها نیز بهگونه‌ای که در «بنونی» دیده‌ایم، نویسنده رفتار و سلوک «مک» ارباب مغرورسیری لوند، نگرانی‌های «رزا» و رفتار خاص «بنونی» را از دیدگاه ناظری کهیک دانشجوی رهگذر و پرسه‌زن است دنبال می‌کند.

هامسون به شیوه‌ موردعلاقه‌ی خود که شرکت دادن شخصیت‌هایی از کتاب‌های دیگرش در کتاب دیگریاست، دختر مک سیری لوند، همان که یکی از دو شخصیت اصلی رمان «پان» است راوارد صحنه می‌کند تا از یک سو ابهام‌هایی را که مورد شخصیت و احساس‌های واحتمالاً برای خواننده‌ وجود دارد کم‌رنگ‌تر کند و از سوی دیگر از طریقنقشی که به این دختر واگذار می‌کند بر سیر رفتارهای دو قهرمان دیگر (بنونیو رُزا) تأثیر می‌گذارد.

خواننده‌ی دو اثر پیوستهبه هم «بنونی» و «رُزا» زمانی که آخرین صفحه‌ها را به پایان برساند ایناحساس را در خود خواهد یافت که دنیایی را که کنوت هامسون برایش می‌سازد درهر اثر، سیمایی دیگر می‌یابد و هیچ رمان او تکرار رمان پیشین او نیست.

رمانرزا نوشته کنوت هامسون،نویسنده نروژی را قاسم صنعوی به فارسی برگرداندهاست و انتشارات گل آذین آن را در سال1388 منتشر کرده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب